تعمیر مبل به جای تعویض آن

مراحل تعمیر مبل و استفاده مجدد از مبلمان فرسوده

بسیاری از ما به دلیل عدم آگاهی و شناخت کافی از ساختار مبلمان ممکن است تصور کنیم که عمر مبلمان بعد از مدتی به پایان می‌رسد و دیگر قابل استفاده نیستند؛ در صورتی که تعمیر مبل و استفاده مجدد از مبل فرسوده یا مبل دست دوم امکان پذیر است. امروزه این کار به صورت تخصصی توسط افرادی که با مبلمان آشنا هستند انجام می پذیرد. شاید اگر با نوع متریال های استفاده شده در ساختار مبل آشنایی داشته باشید، درک چگونگی تعمیر و بازسازی مبلمان برای شما آسان‌ تر باشد. به این منظور، در ادامه ابتدا در رابطه با ساختار مبلمان توضیحاتی بیان می گردد و بعد از آن چگونگی تعمیر و بازسازی مبل بیان می شود.

کلاف مبل
کلاف مبل

ساختمان مبلمان و متریال های به کار رفته در آنها

ساختار هر کدام از مبل هایی که می شناسیم از چند نوع متریال به وجود آمده است که در موارد زیر دسته بندی می شوند:

*اسکلت یا کلاف مبل

اصلی ترین قسمت هر مبل را اسکلت آن را تشکیل می‌ دهد که به آن کلاف مبل هم گفته می شود. این قسمت بیشتر اوقات با استفاده از چوب مرغوب ساخته می شود؛ اما به طور استثنا از فلز و زین پلی استر هم به این منظور استفاده میشود. اسکلت هر مبل با توجه به نوع مبل می تواند بزرگ یا کوچک باشد یا هر مدل خاصی برای آن در نظر گرفته شود.

*مواد پُرکنی

منظور از مواد پرکنی همان متریال هایی هستند که قسمت های خالی اسکلت مبلمان با استفاده از آنها پر می شود. به این منظور، بیشتر از اسفنج و فوم استفاده می گردد. کیفیت این متریال ها و میزان انعطاف پذیری آنها مستقیماً بر کیفیت مبل تاثیرگذار است؛ بنابراین ضروری است از نوع مرغوب آنها استفاده شود.

*مواد و قطعات تکمیلی

برای قرار دادن قطعات مختلف مبلمان در کنار یکدیگر و ثابت کردن آنها، به قطعات و متریالهای مختلف نیاز است. به طور مثال چسب میتواند در این زمینه بسیار کاربردی باشد. از قطعات دیگری مانند میخ، پیچ و فنر نیز بسیار استفاده می گردد. حضور این قطعات در ساختار مبلمان بسیار اهمیت دارد؛ چرا که بخش مهمی از یک کیفیت مبلمان از این قطعات ناشی می شود. اگرچه مرغوبیت متریال های به کار رفته در ساختار مبلمان اهمیت دارد؛ اما نحوه اتصال آنها به یکدیگر نیز بسیار مهم است. این مورد را بیشتر برای اسکلت مبل لازم داریم. برای جلوگیری از شکستگی و باز شدن مفصل های اسکلت مبل ضروری است که از قطعات متصل کننده مرغوب استفاده شود.

روکش و آستر مبل
روکش و آستر مبل

*روکش و آستر مبل

روکش و آستر مبل خارجی ترین لایه است که ما آن را میبینیم. انتخاب صحیح متریالی که به این منظور استفاده میگردد ضروری است. امروزه از پارچه های مختلفی به عنوان روکش و آستر مبل استفاده می‌ شود. برخی از آنها جزو پارچه های ضخیم و طرح دار میباشند که در صنعت نساجی به عنوان نوعی پارچه مبلی تولید می شوند.

این پارچه ها در طرح و رنگ های متفاوت تولید می گردند و همه آنها از ضخامت خوبی برخوردار هستند. از چرم نیز به عنوان نوعی روکش و آستر مبل استفاده می گردد. چرم هم در مبلمان خانگی و هم در انواع مبل اداری و آموزشی کارایی دارد. روکش و آستر مبل از آن جهت حائز اهمیت می باشد که زیبایی و جذابیت مبل را تضمین می کند. اگر این قسمت از کیفیت کافی برخوردار نباشد، مبل بعد از مدتی جذابیت خود را از دست میدهد؛ بنابراین در انتخاب این قسمت برای مبلمان باید به صورت تخصصی عمل کرد.

آیا مبلمان قابل تعمیر هستند؟  نحوه تعمیر مبل (بازسازی مبلمان)

حال که با قسمتهای مختلف مبلمان و نوع متریال های به کار رفته در آنها آشنا شدیم، بهتر می توانیم برای این سوال پاسخ داشته باشیم. بله هر کدام از قسمت های گوناگون مبل که آسیب ببینند، قابل تعمیر و جایگزینی هستند. در صورت شکستگی اسکلت مبل می‌ توان قسمت شکسته شده را تعمیر و مجدد اصلاح کرد. در صورت آسیب رسیدن به هر کدام از دیگر قسمت های مبل نیز قسمت تخریب شده قابل اصلاح خواهد بود.

تعمیر و بازسازی مجدد مبلمان فرسوده نیازمند شکافتن و بررسی قسمت داخل آن می باشد. ممکن است با توجه به آسیبی که به مبل وارد شده است، مبل مورد نظر خیلی زود قابل تعمیر باشد، یا آنکه نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد. مراحل بازسازی مبل نیز به این صورت است که شما ابتدا باید از داخلی ترین قسمت آن یعنی اسکلت مبل شروع کنید. بعد از آن باید مواد پرکنی را در جای خود قرار داده و نهایتاً روکش مبل را تعمیر کنید. با توجه به صحبت های فوق می توان نتیجه گرفت که بیشتر مبل های کهنه قابل بازسازی و تعمیر و استفاده مجدد هستند؛ اما نه همه آنها.

تعمیر مبل به جای تعویض آن
تعمیر مبل به جای تعویض آن

کدام مبل ها را می توان تعمیر و مجدد استفاده کرد؟ 

وقتی صحبت از تعمیر و بازسازی انواع مبلمان میشود، ممکن است این سوال ذهن ما را به خود مشغول کند که کدام دسته از مبلها قابل تعمیر و بازسازی مجدد هستند؟ اگرچه مبلمان تا حدودی از لحاظ ساختاری و ظاهری با یکدیگر متفاوت می باشند؛ اما اصول ساخت بیشتر آنها شبیه میباشد. به همین علت تمامی مبل هایی که امروزه تولید می شوند و ما با آنها آشنایی داریم این قابلیت را دارند. ناگفته نماند که بازسازی و تعمیر برخی از مبلمان باید به صورت اساسی صورت گیرد مثلاً در مبل های پایه دار چوبی که پایه آنها آسیب دیده نیاز به تعمیرات اساسی می باشد.

مبل نگین شهر، بادوام و ماندگار 

اگر قصد خرید مبل خانگی دارید و میخواهید بهترین مبل را برای دکوراسیون داخلی خود خریداری کنید که به طور نامحدود بی نیاز از هرگونه تعمیر و بازسازی باشید و مبلمان شما همیشه جذابیت و زیبایی خود را داشته باشند، انواع مبل نگین شهر به شما توصیه می گردد.

مبل نگین شهر بسیار بادوام و ماندگار است و از مرغوب ترین متریال ها در ساختار آن استفاده شده است. به همین علت به عنوان نوعی مبل با طول عمر نامحدود میتوانید روی آن حساب کنید. برای خرید شیک ترین مدل های مبل نگین شهر به صورت اینترنتی هم می توانید با ما در ارتباط باشید.

  • hamed
  • 1401-10-22
  • 418 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!