پیشگیری از آسیب موریانه به خانه (هر آنچه از موریانه باید بدانیم)

پیشگیری از آسیب موریانه به خانه (هر آنچه از موریانه باید بدانیم)

موریانه ها چه موجوداتی هستند؟

پیشگیری از آسیب موریانه، دغدغه بسیاری از ساکنان شهرهای رطوبت‎خیز است. در حال حاضر بیش از 2000 گونه موریانه در جهان وجود دارد. اگرچه آن‎ها نقش مهمی در اکوسیستم ایفا می‎کنند، اما برخی از گونه‎ها به دلیل تحمیل خسارات اقتصادی به ساختمان‎ها، یکی از مضرترین آفات هستند. دانستن اینکه موریانه‎ها چگونه فعالیت می‎کنند و همچنین دانستن مکانیسم موثر برای پیشگیری از آن‎ها، اهمیت ویژه‎ای دارد. پیش از آن که بخواهیم به پیشگیری از حضور این حشرات در خانه و محل زندگی خود بپردازیم، ابتدا بیایید با آن‎ها آشنا شویم. به طور کلی موریانه ها حشراتی اجتماعی هستند. آن‏ها در کلنی‎هایی بزرگ با نقش های خاص مانند سازماندهی و همکاری داخلی ساختار یافته‎اند.

زندگی گروهی موریانه خانگی، کمک زیادی به حفظ بقای او می‎کند. این حشرات با زندگی در اجتماعات کوچک، می‎توانند تغذیه کرده، از خود محافظت کنند و درنهایت گونه‎هایشان را تداوم ببخشند. یکی از دلایل مضر بودن این حشرات، عادت های غذایی متفاوت آن‎هاست. موریانه ها از طریق آنزیم‎ها و میکروارگانیسم‎های گوارشی، توانایی استخراج مواد مغذی از چوب را دارند. به این ترتیب می‎توانند خسارت قابل توجهی به لوازم و اسباب چوبی وارد کنند. آن‎ها تفاوتی قائل نمی‎شوند که سازه ها از چوب ساخته شده باشند یا مواد جامدی مانند بتن و آجر! چیزی که برای موریانه‎ها مهم است، یافتن منابع انرژی و تغذیه از آن است.

در صورت عدم پیشگیری از آسیب موریانه، آن‎ها عمدتا به کف های چوبی، چهارچوب درها، مبلمان آشپزخانه و حمام حمله می‎کنند. بدتر از همه این است که موریانه‎ها نه تنها چوب می‎خورند، بلکه برخی از مشتقات آن را نیز مورد حمله قرار می‎دهند. این مشتقات شامل کاغذ، مقوا، پارتیشن، نئوپان، کف لمینت و غیره هستند. در واقع هر محصولی که در ساختار خود دارای رشته‎های سلولزی است، از خطرِ گزند موریانه‎ها در امان نخواهد بود.

موریانه و انواع چوب

موریانه ها بطور کلی علاقه مند به کلیه گروه های چوبی نیستند، برای مثال باید به چوب گردو اشاره کرد که بخاطر تلخی و سفت بودن این نوع چوب اغلب بصورت نادر وجود موریانه در ان مشاهده میشود ولی در برابر آن چوب راش و ممبرز و… به وفور میتوان در آنها مشاهده کرد، همچنین برای شهر های رطوبتی پیشنهاد می شود که از چوب هایی مثل نراد یا روسی استفاده شوند که دلیل آن فقط در تلخ بودن چوب و شیره ی تلخ آن است که موریانه علاقه چندانی به آن نشان نمی دهد.

شکل موریانه خانگی
شکل موریانه خانگی

برای پیشگیری از هجوم موریانه خانگی چه کنیم؟

محافظت از خانه شما در برابر اثرات مخرب هجوم موریانه خانگی، ضروری است. انجام اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامت اسباب منزل و سالم ماندن آن‎ها، مزایای بسیاری به دنبال دارد. در واقع شما با پیشگیری اولیه، می‎توانید لوازم و اموال خانه خود را از شر هجوم موریانه‎ها ایمن نگه دارید. در این بخش از مقاله، چند راه ساده برای محافظت از منزل در برابر این حشرات موذی ارائه کرده‎ایم.  

  • حل مشکلات رطوبت:

اولین و مهم ترین راه برای پیشگیری از آسیب موریانه، حل مشکلات رطوبت در محل زندگی شما است. رطوبت چیزی است که موریانه‏ها را جذب می کند، بنابراین رسیدگی به نشتی‎ها، اطمینان از زهکشی کافی و تهویه فضاهای مرطوب می‎تواند خانه شما را برای این آفات مخرب، کمتر جذاب کند. با رسیدگی به مشکلات رطوبت، می‎توانید محیط نا امنی برای موریانه‎ها ایجاد کرده و خطر هجوم آن‎ها را کاهش دهید. اگر حل مشکل حمله موریانه‎ها امر پیچیده‌ای است، بهتر است تمام لوازم چوبی را به اتاق خشک‌تر دیگری منتقل کنید.

  • جلوگیری از تماس مستقیم مبلمان با کف:

مناسب‎ترین کار برای جلوگیری از ورود موریانه خانگی به منزل، این است که لوازم چوبی خود را با سیستمی مانند تکیه گاه‎آهنی، محصور کنید. به این ترتیب موریانه‎ها نمی‎توانند به سطح داخلی چوب نفوذ پیدا کنند. در مورد مبلمان، بهتر است آن‎ها را مستقیما روی کف زمین و پارکت خانه خود قرار ندهید. تماس مستقیم چوب با زمین، شرایط را برای ورود موریانه‎ها به داخل ساختار مبلمان فراهم می‎کند.

  • مراقب سایر مواد حاوی سلولز باشید:

نباید فراموش کنیم که موریانه‎ها نه تنها به چوب، بلکه به تمام اشیایی که حاوی سلولز هستند، مانند فرش و پارکت نیز حمله می‎کنند. به این ترتیب بررسی مداوم و مراقبت های اولیه از این لوازم، می‎تواند خطر حمله این جانوران را به طور موثر کاهش دهد.

  • افزایش مقاوت چوب:

یکی از بهترین و مناسبترین کار ها برای افزایش مقاومت چوب در برابر هجوم موریانه ها آغشته شدن به نفت یا گازوئیل است که در برابر رطوبت بالا مقاومت بسزایی به چوب میدهند، همان طور که در راه آهن های قدیمی قابل مشاهده است برای افزایش مقاومت کنده های چوبی از این مواد ها استفاده می‌شد.

پیشگیری از آسیب موریانه
پیشگیری از آسیب موریانه

درمان های خانگی برای کنترل موریانه ها

پیشگیری از آسیب موریانه، دارای چند روش خانگی و موثر است که خطر تهاجم این موجودات را به حداقل می‎رساند. هنگامی که صحبت از مبارزه با هجوم آفات به میان می آید، درمان های خانگیِ ارزان و راحت می‎تواند گزینه‎ای جذاب برای افراد باشد. در حالی که خدمات کنترل حرفه ای موریانه در موارد شدید توصیه می شود، برخی از درمان‎های خانگی نیز توانایی تاثیر حداکثری خواهند داشت. اسید بوریک یکی از این درمان ها است، زیرا ماده ای سمی برای آفات شناخته می شود. استفاده از اسید بوریک به صورت پودر یا محلول اسپری روی سطوح چوبی، می‎تواند مانع موثری برای دفع و ریشه‎کنی آفات باشد.  

علاوه بر این، روش دیگری که برای حذف موریانه خانگی توصیه می شود استفاده از روغن پرتقال است. این روغن که حاوی d-limonene است، خطر زیادی برای سیستم تنفس آفات دارد. به همین دلیل نیز می توان آن را مستقیما در مناطق آلوده یا چوب هایی که تازه درگیر موریانه شده اند، استفاده کرد. اگر در منزل خود روکش چوبی دارید، بهتر است تمام شکاف ها و سوراخ های دیوارهای خانه را ببندید. این سوراخ ها اگرچه بی اهمیت به نظر می رسند، با این حال می توانند یک نقطه دسترسی برای موریانه ها ایجاد کنند.

اگرچه این درمان‌های خانگیِ پیشگیری از آسیب موریانه ممکن است هجوم این موجودات را به طور کامل از بین نبرند، اما تا حدی کمک کننده خواهند بود. برای محافظت کامل از اسباب و اثاثیه خانه خود، توصیه می‎کنیم به یک مجموعه خدمات کنترل حرفه ای آفات مراجعه کنید. در این مجموعه ها برای هر آفت، درمان مخصوصی به کار گرفته شده و آسیب های ناشی از آن ها به حداقل می رسد.  

موریانه خانگی
موریانه خانگی

با هجوم گسترده موریانه خانگی چه کنیم؟

گاهی اوقات با وجود پیشگیری از آسیب موریانه، این موجودات وارد خانه ما شده و زندگی را برایمان مختل می کنند. در این صورت می توان گفت آفت موریانه به طور گسترده حمله خود را آغاز کرده است. در این میان سوالی که برای بسیاری از افراد به وجود می آید این است که حالا باید چه کنیم؟ اولین کاری که می توانید انجام دهید، حفظ خونسردی و عدم نگرانی است. پس از آن توصیه می شود به یک شرکت متخصص در زمینه حذف و کنترل آفات مراجعه کنید. کارکنان شرکت ابتدا منشا آفت را پیدا کرده و سپس درمان‎های مرتبط را ارائه می‎کنند. به این ترتیب در مدت زمان کمتر از یک ماه، خانه و محل زندگی شما مجددا پاکسازی می شود.

آسیب موریانه به خانه
آسیب موریانه به خانه

شاید برای شما جالب باشد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!